DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Josef Pospíchal - autor‚ výtvarník a ilustrátor :-)

Tato sekce je věnována pracovním postupům a ukázkám jednotlivých děl a dílek v různých fázích jejich vzniku.


***
Návrh motivu (postavičky) na tričko
"Naučíme lyžovat i to největší poleno", tak to je ambiciózní heslo Lyžařského klubu Škoda Plzeň. A že to je možné, to můžete vidět na následujícím obrázku. Doufám, děti, že se nenecháte zahanbit a že si s lyžemi také výtečně porozumíte. I Lukáš Bauer a Šárka Záhrobská to nakonec zvládli a vidíte, jak jim to dneska jezdí!

Návrh maskota hokejistů HC Kometa Brno
Je to několik týdnů, co jsem zaznamenal na internetu, že HC Kometa Brno vypsala soutěž na návrh maskota hokejistů svého klubu. Jak je všeobecně známo, má město Brno ve svém znaku krokodýla, proto jsem také nakonec postavičku Saurika v dresu Komety zamítl a oblékl jsem do barev brněnského klubu toho "dráčka", který řádí mezi řekami Svratkou a Svitavou. Tak tady jsou ti kluci, co se honí na ledě za černým nesmyslem...

Co naplat, že se jim vstup do letošní sezóny příliš nevyvedl. Důležité bude, aby počáteční problémy překonali bojovností a pevnou vůlí. Také změna taktiky ba měla přinést ovoce v podobě gólů v soupeřově síti. Krokodýl se v přírodě nemusí bát žádného nepřítele a ten brněnský už vůbec ne. Takže kluci, držíme palce! Ať už pod Petrovem jenom vyhráváte!

Pozn.:
Vyobrazené postavičky hokejistů nejsou skutečnými postavami a jakákoliv podobnost s konkrétními hokejisty HC Kometa Brno je čistě náhodná.
***
Jak na remodeling?
Žádná hrůza. Jedná se o provedení úprav a změn na ilustraci tak, aby všechny úpravy byly ve prospěch publikování obrázku. Aby rozdíly  "před"
a  "po" byly hned na první pohled zřetelné, ale současně, aby motiv a kresba ilustrace zůstala zachována. Takže se můžeme podívat, jak to dopadlo s krocanem...

***
Nakreslíme si draka...
Jak uvidíte z obrázku, nakreslit třeba i trojhlavého draka nemusí být tak složité, jak to možná vypadá. Do začátku stačí když zvládnete kreslit taková
šišatá kolečka a zakroucené čáry jako na obrázku 1,2 a 3. Ale pozor, teď to příjde! Důležitý je obrázek č. 4. a 5, kdy kromě základních tvarů postavy draka, přidáme i charakteristické znaky na hlavách a končetinách. Pokusíme se, aby drak měl výraz (oči, tlama, obočí), obr. 6 a dokreslíme detaily
těla. Nakonec nezbyde než draka vybarvit. Tady jen nezapomeňte zvolit barvu podle druhu draka. Je jasné, že drak, který žije na poušti bude mít jinou barvu než drak z Krkonoš nebo třeba z Kanárských ostrovů...

Kocour nemusí být vždycky Macek

Koncem minulého roku (myšleno r. 2008) jsme se zůčastnili (tedy já a moji kocouři) výběrového řízení na maskota firmy Okna Macek.
Agentura, která toto výběrové řízení zprostředkovala, formulovala požadavky klienta nejen na barevnost, ale i na charakter tohoto šikovného kocoura. V našem útulku se nacházela celá řada kocourů a věřím, že každý z nich by se požadované role zhostil na výbornou. Zde si můžete prohlédnout, které kocouří fešáky nabízená příležitost zaujala.

Ne všem se ale zamlouvalo být  jen v té dvoubarevné modro-šedé podobě, a tak jsme si dovolili nominovat i některé barevné varianty. Samozřejmě mimo soutěž, jak se říká. Tady jsou ti veselí chlapíci! Jenže... Uznejte sami. Který zaměstnavatel by chtěl mít tak rozdováděné zaměstnance? Žádný. No vidíte. Takže klukci jsou pořád všichni hezky pohromadě doma a když je to popadne, brousí si drápy o naše stará dřevěná okna. Kdepak, není nad dřevo! Brousit si drápy na plastovém rámu, to by žádného správného kocoura ani ve snu nenapadlo...

 
Ukázka tvorby jednoho komiksového řádku aneb "Jak jsem kreslil comics Saurik a cizinec..."
Většina přípravy ještě před kresbou je práce na samotném námětu a scénáři. Vlastní scénář však ještě nepovažuji za pevné vymezení počtu, velikosti (případně tvaru) jednotlivých okének a bublin. Často se stává, že při skicování dojde ke zkrácení či naopak obohacení děje. Může se objevit nová situace nebo postava...

***
Jak se kreslí žirafa
No, to možná není ten nejpřesnější název... V této zakázce šlo spíše o to vytvořit více variant návrhů žirafy, budoucího "plyšáka".
Postavička měla být částečně stylizovaná, částečně realistická a současně i veselá. Návrhů vznikla celá řada a některé z nich
si můžete prohlédnout.



***
Vločka aneb Vločkasaurus a návrh maskota.
Jednoho dne mne vedoucí skautského oddílu Vločka požádal o vytvoření návrhu maskota, tedy nějaké veselé postavičky, kterou by si kluci
a holky mohli nechat přetisknout na trička.
První, co mě napadlo byl malý yetti, sněžný muž (v tomto případě spíš sněžný kluk), veselý a odvážný rošťák, který je na sněhu jako doma.
Mohl to být třeba taky sněhulák nebo jen oživlá vločka sněhu... Malý yetti ně ale připadal přece jen nejzajímavější a nejdobrodružnější.
Nakonec však neuspěl a po dohodě se zadavatelem jsme se rozhodli, že vytvořím novou postavičku v tzv. saurikovském duchu. Nějakého
malého, ale bystrého sněhosaura nebo lépe vločkosaura.

A tak se také stalo. V následující ukázce můžete vidět různé varianty prezentačních návrhů poskytnutých zadavateli k výběru. Při práci na
vytváření podobných návrhů se snažím dbát na to, aby měl zadavatel co největší komfort při výběru, tedy co možná nejširší škálu různých variant
obrázků.

Samozřejmě, že tvorba je v tomto případě významně limitována časem a současně možnostmi zadavatele kolik návrhů je ochoten si objednat.
Chtěl bych ale zmínit ještě jednu důležitou věc. A tou je počáteční fáze objednávky podobného návrhu či vytvoření návrhu obecně. Je velmi
prospěšné, aby se autor se zadavatelem ještě na samém začátku spolupráce dohodli na co možná nejpřesnější specifikaci návrhu. Na
vymezení stylizace a charakteru postavičky či motivu. Výstižná a jasně formulovaná specifikace díla může v budoucnu ušetřit nejen autorovi, ale
i zadavateli spoustu času a mnohdy i nemálo nepříjemných dohadů nad tím, co si zadavatel původně představoval a co autor nakonec vytvořil.

***
Vyberte si svého ježka.
Tak takto nějak by se dala nazvat následující ukázka. Nakladatel či zadavatel, ještě dříve, než se rozhodne pro spolupráci s autorem-výtvarníkem
velmi často osloví více výtvarníků současně. Buď přímo vlastní redakcí či prostřednictvím spolehlivé agentury. Redakce či agentura potom tlumočí autorovi téma a zadání zkušebního díla. Odevzdané autorské práce následně předá zadavateli k posouzení a ten nakonec vybere autora ke spolupráci. Podobného konkurzu se zůčastnil i pan Ježek z následující prezentace.

Jak je z ukázky patrno jedná se o ježka velmi moderního a nikoliv toho, co po čtyřech běhá po zahradě s jablky na bodlinatém hřbetu. Ta doba je již dávno pryč. Dneska jsou kladeny na ježky mnohem větší nároky. Dokonce ani pronásledování lišky běžící k Táboru a předpokládané rozpíchání jejího zavazadla plného zázvoru není pro dnešního ježka nijak zvláštní výkon.Současný ježek musí zvládnout především výborně komunikaci s jinými ježky a na vysoké úrovni se též domluvit alespoň pěti světovými jazyky jiných zvířat. Musí rozumět ekonomice, managementu, marketingu, ale i běžnému firemnímu účetnictví.

***
Další z pracovních ukázek je vytvoření nové komiksové postavy.
Dejme tomu, že se, v našem příběhu se Saurikem, má objevit nová postavička ustrašeného Žluťoura, kterého je třeba nakreslit.
Fáze 1- Pomocí jednoduchých křivek a linií vytvořím hrubý náčrt zamýšlené postavy. Zpočátku stačí zachytit nejdůležitější tvary a pohybový výraz.
Fáze 2- Hrubou kresbu dál upravuji a upřesňuji charakter postavičky. Pozornost věnuji především mimice obličeje a snažím se zachytit, co postava (dle zadání scénáře či literární předlohy) prožívá. Pokouším se klást také důraz na gestikulaci rukou a celkové vyjádření pohybu postavy. V této fázi už přikresluji další detaily těla, jeho povrchu, oblečení apod.
Pro kresbu ve fázi 1 a 2 používám obyčejnou tužku střední tvrdosti s neostrým hrotem a gumu, která dobře stírá a nežmolkuje papír. Jako podklad mi slouží papír o hnotnosti 180 g/m rýsovací nebo kreslicí, případně hladký akvarelový papír s jemnější strukturou povrchu a větší gramáží.
Fáze 3 - To je okamžik, kdy začínám předkresbu, která je zbavena většiny nepotřebných a nepovedených čar ( a že jich tam někdy je...), vytahovat perem a černou tuší. Postavičku se snažím tuší překreslit tak, aby kontury jednotlivých částí těla a oblečení byly pokud možno uzavřeny. Tento postup ale není nutný vždy. Záleží na tom, jakým způsobem chci dále pokračovat v kolorování postavičky a k jakému účelu má být kresba určena. Pro překreslení používám zpravidla násadku s hrotem pera vel. 0,5 -1 a černou tuš.
Fáze 4 - Mám-li již celou kresbu vytaženou tuší, vygumuji prostupující podkresbu a připravím si nástroje ke kolorování. V případě klasického ručního vybarvování se jedná o kulaté vlasové štětce velikosti 2 - 6, buď syntetické nebo z kuních chlupů. Barvy používám většinou akvarelové, suché, případně v tubách, barevné tuše a dále barvy akrylové a kvašové. Na retuše a některé úpravy barvy krycí, temperové nebo akrylové.
V případě kolorování kresby v počítačové aplikaci, je samozřejmostí kvalitní vstupní soubor (min.300 dpi, nekomprimovaný graf. formát, 100% tiskové velikosti) a tradiční nástroje vektorového či bitmapového editoru, jako jsou barevné výplně nebo gradienty.
Při samotném kolorování se snažím dbát, aby barvy působily přirozeně a spíše spolu ladily než kontrastovaly. Někdy je také rozhodující nálada a situace ve které se postavička nachází a které můžeme barevnost přizpůsobit. Jinak se fantazii meze nekladou.

Jinou ukázkou může být třeba rozkreslení postavičky z různých úhlů pohledu. Jako příklad jsem vybral postavu potměšilého žabouna Eta.
Et tráví většinu času pod vodou a proto bylo třeba zachytit jej především v tomto prostředí. V pracovní verzi měla jeho postava dokonce ocas,
kterým mohla kormidlovat při pohybu pod hladinou. Od této podoby jsem nakonec upustil protože Et se tak mnohem výrazněji odlišil od jiných
postav příběhu, což mu myslím docela prospělo.

***
V roce 2004 jsem byl osloven agenturou SGA s.r.o., abych navrhl maskota pro vysokorychlostní internet společnosti Karneval. Konkrétně
se mělo jednat o geparda, jako symbol rychlosti. Postavička měla být zachycena ve více pohybových variantách a takhle to dopadlo:

***
Saurikův dětský koutek
Pod tímto názvem se skrývají vybrané ukázky návrhů dětského koutku, který bývá zpravidla umístěn v blízkosti či přímo v areálu nákupních
center, chrámů dnešní doby. Zatímco si zaneprázdnění a vynervovaní rodiče potřebují nakoupit, mohou své ratolesti zanechat v bezpečí
dětského koutku, v tomto případě se Saurikem a jeho kamarády v Araliovém údolí. Velkých dravých ještěrů ani gigakomárů není třeba se
bát, jelikož se nachází nakresleni pouze na stěnách dětského koutku a není pravděpodobné, že by z nich vystoupili a vrhli se na nevinná
děťátka...



Copyright by Josef Pospíchal 2015-2023. All rights reserved.